Σάββατο, 1 Φεβρουαρίου 2014

Φώφη Χαμπάκη / ΑΛΗΣΤΟΥ ΜΝΗΜΗΣ / Ζωγραφική / Αποθήκες στην Μοναστήριου / Πτυχιακές 2012 / 3ργαστήριο Ζωγραφικής



ΑΛΗΣΤΟΥ ΜΝΗΜΗΣ”
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               
ΘΕΜΑ:           Μέσα σε φανταστικούς εσωστρεφείς  χώρους με έντονο το αρχιτεκτονικό στοιχείο και την προοπτική, τοποθετούνται ανθρώπινες φιγούρες από το οικογενειακό περιβάλλον. Η εσωτερική αναζήτηση μέσα από επαναληπτικά σύμβολα, σχήματα, σπείρες, φύλλα, τελείες και τα λοιπά. Η αποκάλυψη ενός νέου γραπτού λόγου, αδιάστατου αλλά ουσιαστικού.
ΥΛΙΚΑ:  Ακρυλικά χρώματα και σωληνάρια relief paint σε καμβά.



“ Ημνήμη,
κύριο όνομα των θλίψεων,
ενικού αριθμού,
μόνον ενικού αριθμού
και άκλιτη.
Ημνήμη,  η μνήμη, η μνήμη “
Κική Δημουλά
απόσπασμα “πληθυντικός αριθμός”



ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ-ΟΙΚΟΣ-ΟΙΚΕΙΟΤΗΤΑ-ΖΕΣΤΑΣΙΑ-ΝΑΟΣ
Το σπίτι είναι σαν ναός.Υπάρχει ζεστασιάμέσα στην οικογένεια και μαθαίνουμε από νωρίς, από μια ανώριμη ηλικία ότι οι γονείς είναι τα πρόσωπα που μας αγαπούναληθινά…
Δέσιμο καταλυτικό για πάρα πολλά χρόνια.Αδυναμία ύπαρξης λόγω της οικογένειας. Οι τύψεις και οι ενοχές σε σφιχτοδένουν μέσα σ’ αυτόν τον κυρίαρχο θεσμό.Μια σχέση σχηματοποιημένη στο συμβολικό τρίγωνο, ανάμεσα σε «συναισθηματικά αντανακλαστικά» αλληλοεξαρτώμενα από συνθήκες συνεχούς κίνησης (Bowen)
Μια ατέρμονη πάλη με τούτες τις δυνάμεις μέσα σου.Η πάλη της διαφοροποίησης του εαυτού… (Bowen)

ΤΥΨΕΙΣ-ΕΝΟΧΕΣ-ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΧΑΟΤΙΚΗ
Η σχέση χάος- αταξία όπως ερμηνεύεται από τον Κλέε στο “Εικαστική Σκέψη”, δυνητικά μπορεί   να είναι το τίποτα ή κάτι απροσδιόριστο στην αντίληψή  μας.
Θάνατος, γέννηση,ανάλογα με το αν υπερτερεί η θέληση ή η απουσία της, όπως το βούλεσθαι ή το μη βούλεσθαι.Η απροσδιόριστη απτότητα του κάτι,  το τίποτα ή το τίποτα του κάτι.
Μια γνώση μη αναγόμενη στην έννοια της μη αντιθετικότητας.
Για να την  αντιληφθούμε μέσα στο φαινομενικά χαοτικό ζωγραφικό χώρο, σύμφωνα και με τον Κλέε  επιλέγουμε τη χρήση της διασταύρωσης των σημείων, “το   γίνομαι με το  χάνομα”. 
Σημείο χωρίς διαστάσεις, σημείο μέσα στις διαστάσεις.

Η ζωγραφική επιφάνεια ξεκινά από το σημείο˙ είναι το πρώτο άγγιγμα της. Ένα τράβηγμα με τη μύτη του σωληναρίου και δημιουργούνται οι γραμμές, οι ευθείες, τα σύμβολα-σχήματα.Με σημεία,γραμμές και σχήματα δίνουμε μορφή στο γραπτό μας λόγο.
Γνωρίζουμε όλοι τη μεγάλη εκφραστική δύναμη της γραμμής στη ζωγραφική. Πολλοί   καλλιτέχνες του μοντερνισμού ασχολήθηκαν με τη γραμμή όπως ο Πικάσο,ο Μοντριάν,ο  Κλεέ που έκανε και πολλές μελέτες πάνω στη γραμμή και στα άλλα εικαστικά μέσα, συσχετίζοντας τα με το φυτικό κόσμο [σπουδές  της  φύσης]και όχι  μόνο.
Αυτομάτως η επιφάνεια ενεργοποιείται ώστε να σχηματίζονται γραμμές και σχέδια, τα οποία μοιάζουν με αραβουργήματα και απλώνονται σιγά-σιγά σε όλη  την επιφάνεια,   αλλού σβησμένα αλλού πιο έντονα,δημιουργώντας υφές και καλύπτοντας τις μορφές,  αφήνοντας σε κάποια σημεία αδιάστατες διαφάνειες.
Μια συνεχόμενη ροή,επανάληψη,ίσως εμμονή και σχετικός εγκλωβισμός των μορφών   μέσα σε αυτό το αέναο τύπου αραβούργημα,που σε σημεία μπορεί να προεκτείνεται και   πέρα από τη ζωγραφική επιφάνεια μέχρι το άπειρο…

ΑΡΑΒΟΥΡΓΗΜΑΤΑ
Αραβουργήματα είναι οι πολύπλοκες σχηματοποιημένες συνθέσεις, οι οποίες δημιουργούνται με την απλή επανάληψη μικρών διαφορετικών σχημάτων με κεντρικό   σημείο ένα αστερόσχημο ή πολυγωνικό στοιχείο,καλύπτουν μεγάλες ή μικρές,διατεταγμένα ακτινωτά,έχοντας τη δυνατότητα να επαναλαμβάνονται ατέρμονα.Τα   αραβουργήματα είναι η καλλιτεχνική δημιουργία που αντιπροσωπεύει τις κοινωνίες όπου επικρατεί  το Ισλάμ και έχει άμεση σχέση με το περιεχόμενο του Κορανίου και τις παραδόσεις του προφήτη Μωάμεθ.
Μέχρι τα μέσα του 8ου αιώνα είναι η μορφή της φυτικής διακόσμησης που όμως   σταδιακά σχηματοποιείταικαιαπεικονίζεταιμιαεξαιρετικά αφαιρετική μορφή φύλλων και ημίφυλλωνμεεπαναλαμβανόμενουςέλικες.

ΓΡΑΦΗ
Στην εργασία αυτή τα τύπου αραβουργήματα είναι ένα είδος γραφής. Η γραφή είναι μια   προέκταση της ανθρώπινης γλώσσας στο χώρο και το χρόνο.Με ελικοειδή σχήματα,σπείρες,φύλλα,τελείες,τρίγωνα, κύκλους, σκάλες,τόξα,έμβρυα,αδιέξοδα τόξα,  παράλληλα στα κενά που δημιουργούνται ανάμεσα στα σχήματα,γεννιούνται δρόμοι και   σταυροδρόμια που ενώνονται και συνάμα ενώνουν ζωές,φιλίες,σκέψεις, δημιουργώντας   ταυτόχρονα ερωτηματικά.Η   γραφή αυτή είναι   συμβολική.Με τη συνεχόμενη καμπύλη  ,η σπείρα η οποία ξεκινά από ένα σημείο και καταλήγει στο άπειρο παίρνοντας μέσα στη   δίνη της, σκέψεις.
Σκέψεις αρνητικές στο σημείο που είσαι εγκλωβισμένος σε κυκλοστρεφή διαδρομή μέχρι που σε απελευθερώνει.
Το φύλλο σύμβολο ζωής,αναγέννησης,ελευθερίας, φύσης.
Ερωτηματικό που καλλιεργείται συνέχεια.Τόξο που σε οδηγεί στο στόχο ή το αδιέξοδο   τόξο στο πουθενά.Το έμβρυο που είναι η σύλληψη ζωής του αύριο.Η σκάλα που μπορεί   να σε οδηγήσει στα ουράνια ή να σε ρίξει στα τάρταρα.Το τρίγωνο που εκφράζει επιθετικά   συναισθήματα. Ο κύκλος που συμβολίζει τον κύκλο  της   ζωής.Τελείες που προσδιορίζουν την αρχή και το τέλος.
Κάτι το οποίο σου φαίνεται απροσδιόριστο αλλά παρατηρώντας το το βιώνεις μέσα από τα βιώματα σου…
Ο θεατής εγκλωβίζεται μέσα σε αυτή τη γραφή και ο καθένας την ερμηνεύει βάσει των   ατομικών του εμπειριών.Βλέποντας το κάθε έργο παρατηρεί το  θέμα προσπαθώντας να   αποκρυπτογραφήσει τη γραφή.
Έχοντας την ιδέα του θέματος,ο στόχος είναι να βγει από μέσα μου όλο αυτό που χρόνια   έχει συμπιεστεί.  Ξεκινώντας το χέρι να τρέχει πάνω στο μουσαμά,αρχίζει η οδύσσεια της  αναζήτησης.
Άγνωστο πότε κι αν τελειώνει αυτό το ταξίδι…
Αναφορά στην Οδύσσεια[απόδοση από το αρχαίο κείμενο]
…και είδε χώρες πολλών ανθρώπων και γνώρισε πολλές απάτες και πολλές    συμφορές έπαθε στη θάλασσα…
Ομήρου Οδύσσεια Ραμ.Α[1-25]

Άλλοι καλλιτέχνες που ασχολήθηκαν με παρόμοιες   τεχνικές.
ΑλέξηςΑκριθάκης, ΝικόλαοςΓαβριήλ, Πεντζίκης, ΓκούσταφΚλίμτ, ΦριντενσράιχΧουντερβάσερ, Ζωγραφική των Αβορίγινων [ιθαγενείς της Αυστραλίας], Κήθ Χάρρινγκ  [γράφιτι] και πολλοί άλλοι ακόμη.


  
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
ΠΩΛ ΚΛΕΕ, ΕΙΚΑΣΤΙΚΗ  ΣΚΕΨΗ
MYRRAYBOWEN,ΤΡΙΓΩΝΑ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
Η.Η.ΑΡΝΑΣΟΝ, ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
ΚΙΚΗ ΔΗΜΟΥΛΑ, ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟΣ ΑΡΙΘΜΟΣ
Μ.ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ,Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΤΟY 20ου ΑΙΩΝΑ  
INTERNET
http://www.benaki.gr

http://el.wikipaidia.org

Πληροφορίες εδώ και εδώ
Εκκρεμεί Τεκμηρίωση του διδάσκοντα Χ.Κοντοσφύρη











Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου